شهرونک(سمیرم)

عکس شهرونک

شهرونک(سمیرم)

https://semirom.org/wp-content/uploads/2024/04/ونک.jpg
semirom.org

شهری در بخش مرکزی شهرستان سمیرم استان اصفهان ایران است. شهر ونک در ۱۹۰ کیلومتری اصفهان و در ۳۳ کیلومتری شهرستان قرار دارد دارای آب و هوای معتدل کوهستانی می‌باشد.

مردم این شهر به زبان لری با لهجه بختیاری سخن میگویند.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱٬۶۶۵ نفر (۵۷۶ خانوار) بوده‌است.

ونک
کشور  ایران
استان اصفهان
شهرستان سمیرم
بخش مرکزی
مردم
جمعیت ۱٬۶۶۵ نفر(۱۳۹۵)
رشد جمعیت ۱۶٪- (۵سال)
اطلاعات شهری
شهردار حسین حاتمی زاده
شناسهٔ ملی خودرو  ایران
کد آماری ۲۳۵۱

ونک بر ایران واقع شده‌است

ونک
روی نقشه ایران
۳۱٫۵۲۷۵°شمالی ۵۱٫۳۲۵۵۵۶°شرقی

وجه تسمیه

نام شهر به قولی برگرفته شده از گونه درختان جنگلی فراوان بنام ون (ون زار) می‌باشد که در نهایت به ونک تبدیل گردیده‌است. در لغت‌نامه مرحوم دهخدا وکتاب فرهنگ معین عنوان روستائی با بیش از سه هزار سکنه از توابع شهرستان سمیرم، استان اصفهان آمده‌است با وجود سنگ نوشته‌ها وسابقه تاریخی، دلالت بر قدمتی تا یکهزار سال پیش را دارا می‌باشد.

  • ایل ونک دارای ۸۸۰نفر جمعیت بوده‌است که در زمان کریمخان زند عده ای از مردم به چابهار، عده ای به فراهان از توابع استان مرکزی و عده ای به تهران تبعید شده‌اند.
  • درده ونک تهران که بخشی از مردمش از شهر ونک بدانجا مهاجرت نموده‌اند. امامزاده‌ای به نام آسید قاضی الصابر ونکی مدفون است که در سال ۵۵۵ ه‍.ق وفات یافته‌است. با احتساب حداقل سن برای امامزاده قدمت ونک تهران حدود ۹۰۰ سال است و لذا قدمت شهر ونک بالای ۹۰۰ سال می‌باشد.
  • از قدیمی‌ترین گورستان عمومی ونک که حدود ۵۰ سال پیش تخریب و در محل آن مدرسهٔ سمیه تأسیس شده‌است هیچ گونه مدرکی در دسترس نیست. اما در گورستان شرقی ونک پس از چند ساعت بررسی و تحقیق به سنگ قبری دست یافته اندکه ۵۶۴ سال قدمت دارد.
  • در جنوب غربی استان اصفهان و در دامنهٔ ارتفاعات زاگرس مرکزی قرار گرفته‌است. فاصلهٔ ونک تاشهر اصفهان، از طریق شهرهای سمیرم و شهرضا حدود ۱۹۰ کیلومتر است. ونک و حومهٔ آن از شمال به شهرستان بروجن، از جنوب به شهرستان یاسوج، از شرق به شهرستان سمیرم و از غرب به شهرستان خان میرزا، با مساحت ۵۰۰ کیلومتر مربع محدود می‌گردد.
  • جاهای دیدنی این شهر عبات است از ۱- امامزاده زیدبن علی در ۱۷ کیلومتری جاده ونک به سمیرم ۲- امامزاده معصومه خاتون در ۲ کیلومتری غرب شهر ۳- چشمه ناز ونک و منطقه شمس‌آباد ۴- سد کمانه ۵- مناطق دیدنی دیگر که شامل مناطق کشاورزی می‌باشد عبارت از ۱- عقدک ۲- سرتنگ ۴- چمه ۵- نخودان ۶- حنا علی شاه ۷- جسور ۸- مندک و سهران ۹- و اطراف خود شهر چشمه ناز ونک یکی از پر بازدیدترین جاذبه‌های منطقه است که در فاصله ۱۷۵ کیلومتری جنوب استان و ۳۳ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سمیرم قرار دارد و این چشمه از ارتفاعات کوه دالان که بزرگترین قله آن دارای ارتفاع ۳۴۹۲ متری است، در شهر ونک سمیرم سر چشمه می‌گیرد و با پیوستن به رودخانه شمس‌آباد منظره بکر و بی بدیعی را به وجود آورده‌است.چشمه ناز، تنگ ده، تنگ دالان و منطقه شمس‌آباد، کوه‌های سر به فلک کشیده همراه با باغ‌ها و جنگل‌های انبوه، منطقه توریستی و طبیعی زیبایی را ایجاد کرده‌است.
  • درختان انجیر، بادام، بتک، بلوط، بنیو، بید (شامل بیدمشک، بید مجنون، بید معمولی، جربید که در بافت سبد به کار می‌رود)، پسته (به صورت محدود)، بنه- ون (پسته کوهی)، تاک، تبریزی، تربک، تیدره (تمشک)، توت، چنار، زردآلو، زربک (زرشک)، سیب (شامل گلاب بهاره، گلدان یا زرد، سیب رد یا قرمز، سیب محلی و …) سپیدار، شن، صنوبر، قژ، کژدرنگ، کل خنگ، کلک (زالزالک)، کی کم، کنده خیش، گردو، گویج (کویج) گینه همان گون است و چندین نوع متنوع دارد از آن جمله کتیرا، گزانگبین، گاوی، بزی، داری، کپی، گیلاس، رز (مو)، وهل، هلو، هرزن (ارژن)، لیلی سور.
  • آب آشامیدنی و کشاورزی ونک و مزارع آن از سه طریق تأمین می‌گردد:
    1. چشمه‌ها
    2. قنوات
    3. رودخانه‌ها
    4. semirom.org

مقالات مرتبط

آبشار سمیرم

(آبشار سمیرم) آبشار سمیرم: یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در زاگرس قرار دارد. این آبشار از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان به…

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *