آبشار سمیرم

عکس ابشار سمیرم

(آبشار سمیرم)

آبشار سمیرم: یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در زاگرس قرار دارد. این آبشار از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان به شمار می‌رود و در طول سال به‌خصوص در بهار و تابستان از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند.

مناطق کوهستانی اطراف آبشار سمیرم جاذبه‌های طبیعی متنوعی در خود جا داده‌اند که از زیباترین جاهای دیدنی سمیرم در اصفهان هستند. در سفر به اصفهان و به‌خصوص بخش‌های جنوبی این استان می‌توانید از آبشار سمیرم بازدید کنید و زمانی را به گشت‌وگذار و اتراق در این منطقه خوش آب و هوا اختصاص دهید. در این مقاله اطلاعات مناسبی درباره آبشار سمیرم، مسیر دسترسی به آن و امکانات و تجهیزات لازم برای بازدید از این آبشار ارائه می‌شود.

آبشار سمیرم کجاست | راهنمای جامع بازدید + عکس و آدرس - کجارو

آبشار سمیرم از معروف‌ترین جاذبه‌های استان اصفهان در نزدیکی شهر سمیرم و در بخش جنوبی این استان است. از این آبشار با نام عروس آبشارهای زاگرس یاد می‌کنند و گردشگران داخلی و خارجی در سفر به اصفهان برای بازدید از این جاذبه طبیعی زیبا به سمیرم سفر می‌کنند. اطراف آبشار سمیرم را مناظری زیبا و چشم‌اندازهایی تماشایی از کوهستان‌های سرسبز پوشانده‌اند که در بهار پر از لاله‌ های واژگون و شکوفه‌های صورتی می‌شوند.

آبشار سمیرم میان تنگه‌ای با دیواره‌های سنگی در رشته کوه زاگرس قرار دارد. آب و هوای این منطقه در مقایسه با سایر شهرها و روستاهای اطراف بسیار خنک‌تر است. محیط کوهستانی و جریان مداوم آب در تنگه‌های اطراف این آبشار سبب تفاوت اقلیم این ناحیه با مناطق اطراف شده‌اند؛ به همین دلیل در بسیاری از روزهای سال و حتی شب‌های تابستان، آبشار سمیرم و مناطق اطراف آن آب و هوایی سرد دارند.

ارتفاع آبشار سمیرم سال‌ها قبل بیش از ۷۵ متر بود؛ اما امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و فرسایش مداوم صخره‌ها در طول سالیان طولانی، ارتفاع آن در حدود ۳۵ تا ۴۵ متر است که با توجه به میزان بارش‌ها در سال کم و زیاد می‌شود. میزان آبدهی این آبشار به‌طور میانگین در حدود دو متر مکعب در ثانیه و آب آن شیرین و دائمی است.

آب آبشار سمیرم از چشمه عزیزخان و چشمه‌های مزارع جوزار تامین می‌شود. این آبشار از بالای تخته سنگی صاف و بسیار بزرگ بیرون می‌زند و نقش موثری در سرسبزی فضای اطراف خود دارد. در بخش پایین آبشار فضای سبز بزرگی برای اتراق گردشگران احداث کرده‌اند که چشم‌اندازی تماشایی از آبشار سمیرم در جوار کوهستان، درختان و طبیعت تماشایی این منطقه دارد.

آبشار سمیرم اصفهان
semirom.org

سمیرم از کهن‌ترین مناطق اصفهان است و بر اساس نظر زمین‌شناسان، آبشار سمیرم نیز قدمت بسیار زیادی دارد و در طول سال‌های متمادی به وجود آمده است. پوشش گیاهی اطراف این آبشار شامل گیاهان معطر و دارویی و درختان بادام کوهی، سیب‌، گز، گلابی، بید‌، افرا‌ و بادام می‌شوند. درختچه‌ها و بوته‌های وحشی مانند زرشک و زالزالک نیز در اطراف آبشار سمیرم به چشم می‌خورند.

باغ‌های سیب این منطقه شهرت بسیار دارند و از محصولات صادراتی سمیرم به حساب می‌آیند. موقعیت ممتاز این منطقه شرایط را برای باغداری و کشاورزی ساکنان سمیرم و روستاهای اطراف آن مهیا کرده‌ است. نام آبشار سمیرم در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد.

مسیر دسترسی به آبشار سمیرم:

آبشار سمیرم در حدود ۱۶۰ کیلومتر تا جنوب شهر اصفهان و چهار کیلومتر تا شرق سمیرم فاصله دارد. بهترین راه برای دسترسی به این آبشار سفر به سمیرم است. اگر در سفر به اصفهان قصد بازدید از این آبشار تماشایی را دارید باید از خروجی جنوبی اصفهان به‌سمت شهرضا بروید. در ادامه و پس از عبور از این شهر از سمت جنوب غربی شهرضا به بزرگراه شهرضا سمیرم وارد شوید و مسیر خود را به‌سمت سمیرم ادامه دهید.

پس از ورود به شهر سمیرم باید به‌سمت خروجی شرقی این شهر و جاده آبشار بروید. خیابان مولوی و بلوار دنا در سمیرم شما را به جاده آبشار می‌رسانند. این جاده در حدود سه کیلومتر تا آبشار سمیرم فاصله دارد. در انتهای مسیر شما به محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم وارد می‌شوید و پس از پارک خودروی خود می‌توانید از این آبشار تماشایی بازدید کنید. آبشار سمیرم دسترسی مناسبی از داخل این محوطه دارد و برای رسیدن به آن نیاز به پیاده روی زیادی نخواهید داشت.

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار سمیرم:

آبشار سمیرم اصفهان
semirom.org

در اطراف آبشار سمیرم محوطه‌ای تفریحی با امکانات نسبی تعبیه کرده‌اند؛ به همین دلیل برای بازدید از این آبشار نیاز به طبیعت گردی سخت، کوهنوردی یا پیاده روی طولانی نخواهید داشت. در بازدید از آبشار سمیرم اگر قصد اتراق در طبیعت اطراف این آبشار را دارید، با توجه به‌مدت زمان اتراق و سبک سفر خود، لوازم مناسب همراه داشته باشید.

اگر برای بازدید از آبشار سمیرم فصل‌های سرد سال را انتخاب کرده‌اید یا در نخستین روزهای بهار به این منطقه سفر می‌کنید، لباس گرم اضافه همراه خود ببرید. برای آبتنی در حوضچه پایین آبشار نیز همراه داشتن حوله، دمپایی مناسب و لباس اضافی الزامی است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید مواد خوراکی و غذایی مورد نیاز خود را نیز همراه ببرید.

عکس آبشارسمیرم
semirom.org

امکانات اطراف آبشار سمیرم:

اطراف آبشار سمیرم امکانات رفاهی و اقامتی نسبی وجود دارند که در طول سال‌های اخیر برای استفاده گردشگران این امکانات را تعبیه کرده‌اند؛ البته با توجه به استقبال طبیعت دوستان و گردشگران از این منطقه در فصل‌های مختلف سال، امکانات این منطقه برای جلب نظر مسافران، به‌خصوص گردشگران خارجی کافی نیستند و باید افزایش پیدا کنند.

اطراف آبشار سمیرم سکوهایی برای اتراق و اسکان بازدیدکنندگان وجود دارند. همچنین سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، رستوران و غذاخوری ساده از امکانات موجود در محوطه اطراف این آبشار به شمار می‌روند. فقدان پارکینگ مناسب در این منطقه به‌خصوص در فصل شلوغ گردشگری مانند تعطیلات نوروز، سبب بروز مشکلاتی برای مسافران می‌شود. اگر قصد اتراق در فضای اطراف آبشار سمیرم را دارید، فصل‌های خلوت گردشگری یا روزهای میانی هفته را انتخاب کنید تا با مشکل ترافیک بالای خوردو و جمعیت و کمبود جا مواجه نشوید.

آیا امکان شب مانی در کنار آبشار سمیرم وجود دارد؟

به‌دلیل نزدیکی آبشار سمیرم به شهر، دسترسی به آن برای گردشگرن بسیار آسان است. با توجه به امکانات نسبی اطراف این آبشار نیز، علاقه‌مندان به اتراق در فضای باز می‌توانند شبی را در جوار آبشار سمیرم سپری کنند. محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم در اطراف آبشار سمیرم امنیت مناسب برای اقامت شبانه مسافران را دارد؛ اما با توجه به اقلیم این منطقه، حتما پیش از کمپ کردن در محوطه اطراف آبشار سمیرم وضعیت آب و هوا را استعلام کنید.

اطراف آبشار سمیرم امنیت لازم برای اقامت شبانه وجود دارد؛ اما برای اتراق در این منطقه باید همه لوازم کمپ در طبیعت را با خود ببرید

با توجه به زیرساخت‌های محدود در محوطه آبشار سمیرم و استقبال بالای مسافران از این جاذبه طبیعی در تعطیلات و فصل‌های شلوغ گردشگری، فضای کافی برای اتراق بر سکوها و مناطق مناسب در این زمان‌ها وجود ندارد. از طرفی طبیعت این منطقه به‌دلیل شهرت آن خیلی بکر نیست و اگر طبیعت گرد حرفه‌ای مشتاق به اتراق در مناطق دست نخورده و بکر طبیعی هستید، شاید این منطقه سلیقه شما را تامین نکند.

با اتراق در این منطقه و کمی سحرخیزی می‌توانید،‌ پیاده روی در طبیعت زیبای اطراف این آبشار و کوهسارهای پر گل را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به آبشار سمیرم:

سمیرم در منطقه‌ای کوهستانی و بسیار خوش آب و هوا قرار دارد. اقلیم نواحی اطراف آبشار سمیرم با بسیاری از شهرهای استان اصفهان تفاوت زیادی دارد و آب و هوا در این منطقه در ۶ ماه نخست سال بسیار خنک و معتدل است. در فصل‌های پاییز و زمستان نیز هوا در سمیرم و اطراف آبشار این منطقه بسیار سرد می‌شود و زمان بارش برف و سرمای شدید، آب آبشار سمیرم یخ می‌زند.

اگر به تماشای جاذبه‌های طبیعی در زمستان علاقه دارید، تماشای آبشار یخی سمیرم در طبیعت زیبا برای شما لطف دوچندان دارد. البته این زمان از سال برای اقامت در سکوهای اطراف آبشار مناسب نیست و برنامه گشت‌وگذار و طبیعت گردی در این منطقه را می‌توانید در قالب پیک نیکی کوتاه انجام دهید و در اقامتگاه‌های داخل شهر سمیرم ساکن شوید.

آبشار سمیرم اصفهان
semirom.org

با شروع فصل بهار آب و هوای سمیرم و اطراف آبشار آن بسیار معتدل و لطیف می‌شوند. گرچه در نخستین روزهای بهار هنوز کمی سردی هوا به‌خصوص در شب‌ها احساس می‌شود. هرچه به‌سمت تابستان بروید آب و هوا برای پیاده روی در طبیعت این منطقه و اتراق حوالی آبشار سمیرم مناسب‌تر می‌شود. از اواسط بهار نواحی اطراف این آبشار پوشیده از گل‌های زیبا و درختان سرسبز می‌شوند.

در سمیرم خبری از گرمای آزاردهنده در تابستان نیست؛ اما روزهای پایانی هفته در ۶ ماه نخست سال،‌ تعداد گردشگران در این منطقه بسیار بالا است. برای لذت بیشتر از طبیعت زیبا و اتراق در اطراف آبشار سمیرم در بهار و تابستان، حتی‌الامکان روزهای میانی هفته را انتخاب کنید.

شعر آبشارسمیرم

چه زيبا آبشاري در سميرم خالق هستي خدا دارد

هوايش پاك وآبش صاف وديدارش صفا دارد

صداي ريزش آب ونواي چهچه بلبل

كند مدهوش هر عاشق كه در اين دره جا دارد

درخت وسبزه وگل را همه آيت ززيبائي

نواي آب را بشنو كه آوازي رسا دارد

صداي ريزش آبش به روي صخره زيبا

مرا با رمز مي گويد هزاران نغمه ها دارد

نگر رنگين كماني را كه هر دم جلوه اي آرد

چه زيبا نقش الواني درون آب جا دارد

هزاران سال مي جوشد هزاران سال مي ريزد

هزاران سال ديگر هم به امر حق بقا دارد

نسيم باد را بنگر صداي آب را بشنو

زكوهي بس همي زيبا كه نسبت با دنا دارد

بهشت وروضه رضوان بيا بنشين تماشا كن

تما شا كردنش گويا به هر دردي دوا دارد

اگر موجش به سرسختي سرش بر سنگ مي كوبد

كه شرم از تشنه كامي شهيد كربلا دارد

بيان جعفري از وعده قرآن كه مي گويد

فقط باقي خداوند است وهر چيزي فنا دارد

منبع:

این شعر از وبلاگ الهه کوهستان زاگرس (نویسنده آقای سامی)نقل شده و لذا تمام حقوق مادی و معنوی آن متعلق به صاحب وبلاگ می باشد. در صورتی که شما هم وبلاگ یا سایتی دارید که در مورد سمیرم است لطفا آن را در بخش ارسال دیدگاه معرفی نمایید

semirom.org

مقالات مرتبط

آب ملخ سمیرم

(آب ملخ سمیرم) آبشار آب ملخ یکی از زیباترین جاهای دیدنی سمیرم در استان اصفهان است که با جذابیت‌های بی‌نظیر خود، در مسیر سمیرم به یاسوج و در…

روستای گردشگری خفر سمیرم

(روستای گردشگری خفر) روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل موقعیت…

پاسخ