روستای تنگ خشک (سمیرم)

عکس روستای تنگ خشک

روستای تنگ خشک (سمیرم)

semirom.org

روستایی از توابع بخش پادنا شهرستان سمیرم در استان اصفهان ایران است.این روستا در دهستان پادنا سفلی قرار دارد

جمعیت

بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۴ نفر (۶۴ خانوار) بوده‌است.

تنگ خشک (سمیرم)
اطلاعات کلی
کشور  ایران
استان اصفهان
شهرستان سمیرم
بخش بخش پادنا
دهستان پادنا سفلی
مردم
جمعیت ۳۳۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری ۱۷۵۹۴۸

دما و رطوبت

به علت کوهستانی بودن منطقه و وجود ارتفاعات متعدد و همچنین اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف روستادما و رطوبت در سطح منطقه نوسانات زیادی را نشان می‌دهد.

محصولات و گیاهان

مهم‌ترین تیپ‌ها و گونه‌های گیاهی مراتع منطقه شامل انواع گون و قیاق، سریش، کنگر، خوشک، جو وحشی، جاشیر، فستوکا و قیاق، جاز و استپاوانواع گیاهان دارویی می‌باشدکه متاسفانه به علت چرای بیش از حد دام توسط عشایر رو به نابودی است، ضمن اینکه ۲۵۰۰ هکتار مراتع کتیرا خیز با متوسط تولید ۲۵۰ کیلو گرم در سال در منطقه موجود می‌باشد.

پوشش جنگلی منطقه نیز مشتمل بر گونه‌های ارجن، بادام کوهی، سیب، گلابی، زالزالک داغداران و گز بوده که به علت مصارف سوختی، ساختمانی و چرای بیش از حد عشایر و روستاییان از بین رفته است.

محصول عمدهٔ تولیدی روستای تنگ خشک سیب است. غلاتی چون گندم و جو نیز از دیگر محصولات این روستا است.

تنگ خشک سمیرم
semirom.org

تنگ خشک در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سمیرم قرار دارد .که در فاصله ۵ کیلومتری روستاهای بی بی سیدان و تنگ خشک و رودخانه ی بزرگ تنگ آب که با اضافه شدن چشمه ی بی بی سیدان به نام رودخانه ی بی بی سیدان به جریان خود ادامه می دهد که از آن روستاها جاده ی خاکی به سمت شمال روستا وارد تنگ خشک می شویم طول تنگ خشک ۱۰ کیلومتر و عرض این تنگ بین ۵۰۰ تا هزار متر می باشد تنگ دارای زیباییها و جذابیت های منحصر به فرد خود هست که دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوع است در دو طرف تنگ دیواره های سنگی به ارتفاع بین ۵۰تا۰ ۱۰ متر قرار دارد که در دل این دیواره های سنگی شکفت ها (اشکفت ) کوچک و بزرگی خود نمایی می کند که در زمانهای گذشته نشانه هایی از زندگی کردن مردم بومی داخل این اشکفت ها وجود دارد . «در اوایل بهار ، طبیعت اوج زیبایی را در این تنگ به نمایش می گذارد گل های زیبا و بنفش در ختچه های ارژن است که چشم هر بینندهای را لحظه ای در خود غرق می کند . صدای بلبلان و آواز کبک ها نوای آزادی طبیعت را می نوازد . علت نام گذاری تنگ خشک را به این نام را باید عدم وجود چشمه های آبی در داخل تنگ دانست بجز چشمه ای که درابتدای تنگ قرار دارد ، در طول تنگ دیگرآبی وجود ندارد البته در میانه های تنگ در قسمت جنوب شرقی در ابتدای تنگ کوچک معروف به تنگ آلی در زیر یک دیواره ی سنگی چک چکه های آبی شما را متوجه خود می سازد تا عطش این راه را فرو نشاند . گر چه این آب بسیار اندک است اما از بطری های آب معدنی شیرین تر و خنک تر است و به علت قطره قطره آمدن وچکّه چکّه کردن این آب و کمی آن ،آن را توک آب هم می نامند لازم به ذکر است در فارسی دری تک یا توک به معنی چک چک یا قطره است . این منظره ی زیبا رو به روی شکفت ها معروف به شکفت های اتاق مشاهده می کنید که در نزد پدرانمان ارزش بسیار والایی داشته است .ادامه تنگ خشک به روستای ضرغام آباد می رسد تنگ خشک مسیر بسیار زیبا و دل انگیز برای گردشگران طبیعتی است که خودرا عاشق طبیعت می دانند . لاله های واژگون ؛ گل های کنگر ، کاهو های کوهی و گل های درختان بن و سرو کوهی خلعت زیبای طبیعت را بر تن این تنگ به چشمان شما می بخشد.

semirom.org

مقالات مرتبط

آبشار سمیرم

(آبشار سمیرم) آبشار سمیرم: یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در زاگرس قرار دارد. این آبشار از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان به…

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *