غار دنگزلو،سمیرم

عکس غاردنگزلو

غار دنگزلو(سمیرم)

غار به طور کلی به حفره ای زیرزمینی گفته می شود که حداقل با یک دهانه به سطح زمین راه داشته باشد. غار می تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد شده باشد، اما معمولا وقتی صحبت از غار می شود، منظور نوع طبیعی آن است. اگر چه در متون مختلف حفره های دست کند انسان های دوره های تاریخی را نیز غار می نامند. اهمیت غارها محدود به مطالعات زمین شناسی نمی شود بلکه از لحاظ تنوع زیستی، تاریخی و باستان شناسی، مطالعات اقیلم شناسی دیرینه، فسیل شناسی و ورزشی و طبیعت گردی نیز اهمیت زیادی دارند. در کشور ما نزدیک به ۱۳۰۰ غار وجود دارد که برخی از آن ها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد دارای اهمیت بیشتری نسبت به بقیه هستند. دلایل مختلفی در به وجود آمدن غارها نقش دارند که در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم. گسلش و چین خوردگی ها، ریزش بلوک های بزرگ، اثر فرسایشی باد، آب رودخانه ها در آبشارها و امواج در سواحل مرتفع و صخره ای، ذوب لایه های زیرین توده های یخچالی و سیالات و گازها از جمله این موارد هستند. یکی از غارهای ایران زمین غار دنگزلو نام دارد که در شهرستان سمیرم قرار گرفته است و به عنوان جاذبه ای طبیعی شهرت دارد.

معرفی غار دنگزلو
semirom.org

معرفی غار دنگزلو:

این غار که در شهرستان سمیرم و در بخش پادنا قرار دارد، جاذبه ای طبیعی مربوط به این شهرستان به شمار می رود و یکی از عجایب آن محسوب می شود. سالانه افراد زیادی برای دیدار از این غار راهی این منطقه می شوند. شهرستان سمیرم یکی از شهرستان های استان اصفهان به شمار می رود که در ناحیه ای کوهستانی قرار دارد و همین امر موجب وجود آمدن جاذبه های طبیعی متعدد در آن شده است که یکی از آنها این غار محسوب می شود. غار دنگزلو در شمال شرقی کوه دنا و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. این روستا که پیشینه ای بیش از صد سال دارد در بخش پادنای سمیرم و دامنه ارتفاعات نوول واقع شده است. از لحاظ ساختاری این غار را با غار علی صدر مقایسه می کنند و پیش بینی می شود توانایی جذب گردشگران همانند آن را داشته که دیدار از این غار می تواند بسیار هیجان انگیز و متفاوت باشد. غار دنگزلو اولین بار توسط چند نفر از اعضای گروه کوهیاران و با راهنمایی اهالی روستا کشف و پیمایش شد. اگر دوست دارید در مورد این غار حیرت انگیز و زیبا بیشتر بدانید، می توانید ادامه این مطلب از مجله مستر بلیط را دنبال کنید.

ساختار غار
semirom.org

ساختار غار

این غار دهانه ای تنگ و طولی حدود ۱۶۰۰ متر و در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از نوع غار های آهکی و آبی به شمار می رود و رودخانه ای در آن جریان دارد. لازم به ذکر است که عمق غار حدوداً برابر با ۱۰ متر می شود. غار از تالارهای بزرگ و هفت تالاب مختلف تشکیل شده است، که این موضوع باعث می شود استفاده از قایق برای عبور و مرور در آن امری اجتناب ناپذیر باشد. از ویژگی های این غار، که سبب شباهت آن به غار علی صدر شده، وجود قندیل های متعدد در آن است. دلیل ایجاد این نوع قندیل ها نیز مربوط به حل شدن نمک و آهک موجود در منطقه توسط سفره‌های آب زیرزمینی ناحیه و وجود قندیل‌ها یا همان آب‌چک‌های مختلف می شود. آبی در داخل این غار جریان دارد که سرچشمه یکی از سرشاخه های رودخانه ماربر به شمار می رود. از دیگر بخش های موجود در غار می توان به چندین راهرو ، تالار و دخمه اشاره کرد.

برای سفر به شهر سمیرم اتوبوس می تواند گزینه ای مناسب به شمار رود، همچنین برای خرید بلیط اتوبوس سمیرم می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و بلیط خود را تهیه کنید.

راه های دسترسی به غار
semirom.org

راه های دسترسی به غار

برای رسیدن به این غار باید به شهرستان سمیرم سفری به داشته باشید. پس از آن خود  را به روستای دنگزلو برسانید و از آنجا باید به موازات روستا و در جهت کوه دنا حرکت کنید. برای دیدن غار باید به بالای کوه بروید، پس از رسید به غار دهانه ای بسیار باریک را می بینید که شما را به سمت پایین و در عمق ۱۰ متری هدایت می کند. دهانه به قدری باریک است که یک نفر به سختی از آن عبور می کند و چه بسا اگر اضافه وزن داشته باشد از آن رد نشود.

بازدید از غار

دیدن این غار رایگان است ولی نیاز به وسایل و تجهیزات مخصوص دارد. اگر تصمیم گرفتید وارد این غار شوید به هیچ عنوان به تنهایی و بدون داشتن راهنما و فردی کار بلد این کار را انجام ندهید. گردش در غار نیاز به تجهیزات و امکانات غارنوردی به صورت کامل دارد. به هیچ عنوان در آب آن شنا نکنید زیرا به قدری آب آن سرد است که امکان دارد دچار سرمازدگی شوید. زمانی حدود ۳ تا ۴ ساعت برای گردش در غار نیاز دارید پس بر این اساس برنامه ریزی لازم را بر این کار انجام دهید.

semirom.org

مقالات مرتبط

آبشار سمیرم

(آبشار سمیرم) آبشار سمیرم: یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در زاگرس قرار دارد. این آبشار از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان به…

روستای گردشگری خفر سمیرم

(روستای گردشگری خفر) روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل موقعیت…

پاسخ