روستای گردشگری خفر سمیرم

عکس روستای خفر

(روستای گردشگری خفر)

روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل موقعیت اقلیمی و جغرافیایی منحصربهفرد خود، دارای جاذبه‌های بسیار زیبا و کم‌نظیر اکوتوریستی در نیمه جنوبی ایران است. اکثر مردم روستا در فصول بهار و تابستان به زنبورداری و باغداری می‌پردازند و باغ‌های سیب در این روستا از جاذبه‌های گردشکری آن محسوب می‌شوند. محصولات محلی و صنایع دستی نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند.

مردم روستای خفر، فارس هستند که به گفته افراد محلی، در گذشته از استان فارس به خفر مهاجرت کرده‌اند. تنها پس از چند روز حضور و معاشرت با مردم خفر درمی‌یابید که خفری‌ها مردمانی مهمان‌نواز، صلح‌جو و صادق هستند و گویی سرشت این سرزمین، زیبایی‌های خود را به خلقیات مردم خفر هدیه داده است.

مسیر دسترسی به روستای خفر

دسترسی به این روستای دیدنی از مسیر اصفهان به‌سمت شهررضا، سپس سمیرم و با عبور از حنا به روستای خفر امکان‌پذیر است. طول مسیر از تهران حدود ۷۰۰ کیلومتر است.  آبشار خفر در پنج کیلومتری روستای خفر و روی دامنه‌های پرشیب دنا در محدوده‌ای تحت عنوان دره قاش مستان واقع شده است. این منظره زیبا و دلنشین در ۸۰ کیلومتری جنوب غرب سمیرم و در روستای خفر قرار دارد. ارتفاع این آبشار در حدود ۳۰ متر، واقع در دامنه شرقی دنا است. نسیم مرطوب همراه با وزش بادی که با قطرات آب همراه شده، مانع از نزدیک شدن به آبشار می‌شود و نمای آبشار را حتی از دور، دوچندان زیبا می‌کند.

جاهای دیدنی‌ روستای خفر

باغ‌های روستای خفر
semirom.org

به‌دلیل واقع‌شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبای رشته‌کوه دنا و آب‌وهوای کوهستانی منطقه، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در آن دیده می‌شود. وجود ۱۴ قله بالای ۴,۰۰۰ متر (قاش‌مستان بلندترین قله رشته کوه دنا با ارتفاع ۴,۴۳۵ متر در نزدیکی این روستا قرار دارد.)، همچنین انواع یخچال‌های طبیعی، آبشارهای متعدد و رودخانه‌های جاری شده از یخچال‌ها چشم‌اندازهایی زیبا به وجود آورده است.

بلندترین قله رشته کوه دنا با ارتفاع در نزدیکی روستای گردشگری خفر قرار دارد

منطقه خفر با توجه به موقعیت مکانی خود در کوهپایه «قلل دنا» مکانی جذاب برای تیم‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. از مکان‌های دیدنی منطقه می‌توان به آبشار خفر، تنگه دنا آسا، غار یخی، غار کیخسرو، چشمه سید محمد، رودخانه‌های پرآب که از دو سوی روستا عبور کرده و به رودخانه ماربُر می‌ریزند، اشاره کرد. این روستا همچنین مبدا صعود به ۱۴ قله از قله‌های رشته کوه دنا است و بنابراین سالانه، پذیرای کوهنوردان داخلی و خارجی بسیاری است که در چهار فصل سال به قلل رشته کوه دنا و از جمله بلندترین قله رشته کوه زاگرس یعنی قاش مستان (۴,۴۳۵ متر) صعود می‌کنند. برای حرفه‌ای‌ها علاوه بر قلل دنا، غار یخ در ارتفاع ۳,۸۵۰ متری از سطح دریا، غار کیخسرو، یخچال زندان، آبشار پی دنی، دیواره‌نوردی، پرنده‌نگری و رصد حیوانات وحشی از جمله جاذبه‌های گردشگری خواهد بود.

بافت مسکونی روستا متمرکز و در قسمت نسبتا هموارتری به پیرامون روستا بناشده است. بیشتر بناهای مسکونی، ایوان‌دار و همچنان دارای معماری سنتی هستند که با مصالحی همچون خشت، سنگ و چوب بنا شده‌اندبخش‌هایی از معابر روستا سنگ‌فرش شده‌اند و اثری از زباله چه در بخش‌های مسکونی و چه در طبیعت خفر به چشم نمی‌خورد که مشخص است مردم خفر با وجود خیل زیاد گردشگر، مشکل زباله را مدیریت کرده‌اند. ضمنا روستا دارای دو امامزاده است که بسیار مورد اعتقاد و احترام مردم روستا هستند.

چرا به روستای خفر جهنم سفید می‌گویند؟

خانه روستایی در خفر
semirom.org

بر خلاف آنچه که در بهار و تابستان (فصل رونق گردشگری در خفر) به چشم گردشگران می‌خورد، خفر زمستان‌های بسیار سرد و پر برفی دارد. همین موضوع سبب شده است که اهالی، روستای خفر را «جهنم سفید» می‌نامند. ارتفاع زیاد روستای خفر و وجود آبشارها و یخچال‌های طبیعی در کاهش دما این روستا تاثیرگذار است و در گرم‌ترین روزهای سال نیز دمای آن از ۲۵ درجه سانتی‌گراد تجاوز نمی‌کند. این در حالی است که دمای منفی ۱۲ درجه سانتی‌گراد نیز در فصل زمستان این روستا گزارش شده است.

شغل مردم روستای خفر

باغ در جهنم سفید
semirom.org

شغل برخی از مردم خفر دامداری است؛ اما مردم روستا بیشتر درآمد خود را از باغداری حاصل می‌کنندبه‌دلیل شرایط توپوگرافیکی حاکم بر روستا، زمین‌های مناسبی برای کشاورزی در خفر وجود ندارد؛ اما خفر دارای سطح وسیعی از باغ‌های میوه شامل آلوزرد، آلو سیاه، زردآلو، سیب و گردو است که خارج از بافت مسکونی روستا و در امتداد نهرهای جاری از قله‌های دنا قرار گرفته‌اند. تعداد معدودی از مردم خفر در کنار باغداری به کندوداری نیز می‌پردازند و مرغوب‌ترین عسل را تولید می‌کنند. معمولا کندوها در ارتفاعات ۳,۰۰۰ متری نگهداری می‌شوند که در فصل تابستان پوشیده از گل و سبزه هستند. گردشگری باعث تنوع مشاغل در خفر شده است؛ عده‌ای به‌عنوان راهنمای کوهنوردی مشغول به کار هستند و گروه‌های مختلف کوهنوردی را به قله‌های مرتفع دنا هدایت می‌‌کنند، برخی از اهالی خفر خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌هند و برخی نیز از طریق راه اندازی قهوه‌خانه و رستوران درآمد خود را افزایش داده‌اند. در روستای خفر مغازه‌هایی مانند همه‌چیز فروشی (لباس، کفش، ابزارآلات، مواد غذایی)، سبزی‌فروشی، بقالی، کفاشی، آش‌فروشی و… جهت تامین نیازهای اولیه و احتمالی بازدیدکنندگان وجود دارند.

اقامت در روستای خفر

هتل یا مهمانسرا جهت اقامت بازدیدکنندگان در روستا موجود نیست و گردشگران می‌توانند از منازل محلی استفاده کنند که جهت اقامت آماده هستند. توجه داشته باشید که در فصل‌های رونق گردشگری منطقه، باید نسبت به رزرو زودهنگام این خانه‌ها اقدام کنید و البته قیمت خانه‌های اجاره‌ای در این فصل نیز بالاتر خواهد بود.

بهترین فصل برای سفر به روستای خفر

باغ‌ها و کوهستان روستای خفر
semirom.org

وضعیت این روستا در زمستان با سایر فصول متفاوت است و حجم زیاد برف و سرمای هوا، دسترسی به روستا را بسیار سخت می‌کند و بازدیدکنندگان نمی‌توانند با ماشین به روستا وارد شوند؛ اما فصل بهار و به‌ویژه تابستان این روستا، طبیعت چشم‌نواز و آب و هوای دلپذیری را به گردشگران هدیه می‌دهد. نظر و تجربه‌های خود را از سفر به روستای خفر، با ما و سایر کاربران کجارو به‌اشتراک بگذارید.

نکات بازدید از روستای خفر

  • روستای خفر در فصل‌های سرد و هنگام بارندگی مسیری صعب‌العبور دارد؛ بنابراین موارد احتیاط را در این خصوص رعایت کنید.
  • در سفر به روستای خفر نسبت به نگهداری از طبیعت بی‌بدیل منطقه کوشا باشید.
  • وظیفه گردشگران احترام به آداب و رسوم و فرهنگ بومی مقصد گردشگری است.
  • شما می‌توانید  با خرید از محصولات بومی به اقتصاد محلی روستای خفر کمک کنید.
  • semirom.org

مقالات مرتبط

آبشار سمیرم

(آبشار سمیرم) آبشار سمیرم: یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در زاگرس قرار دارد. این آبشار از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان به…

آب ملخ سمیرم

(آب ملخ سمیرم) آبشار آب ملخ یکی از زیباترین جاهای دیدنی سمیرم در استان اصفهان است که با جذابیت‌های بی‌نظیر خود، در مسیر سمیرم به یاسوج و در…

پاسخ