آب ملخ سمیرم

عکس آب ملخ

(آب ملخ سمیرم)

آبشار آب ملخ یکی از زیباترین جاهای دیدنی سمیرم در استان اصفهان است که با جذابیت‌های بی‌نظیر خود، در مسیر سمیرم به یاسوج و در مجاورت روستای آب ملخ قرار دارد. این آبشار یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در فصل تابستان است.

مسیر دسترسی به آبشار آب ملخ

اگر از سمت استان اصفهان راهی آب ملخ می‌شوید، باید از شهرهای اصفهان و سمیرم بگذرید و این شهر را به‌سمت یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم به یاسوج، بلافاصله بعد از روستای چهارراه، جاده‌ای خاکی مقابل چشمانتان می‌بینید که در مسیر آن دو دوراهی وجود دارد. در هر دوراهی، سمت چپ را در پیش بگیرید و حدود هفت کیلومتر در آن پیش بروید تا به روستای آب ملخ برسید. روستا در شمالی‌ترین قسمت خط‌الراس دنا است.

از این جاده می‌توانید با ماشین سواری عبور کنید. اگر امکان استفاده از ماشین‌های شاسی‌بلند را داشته باشید، احتمالا راحت‌تر از مسیر خاکی عبور خواهید کرد؛ اما به‌محض رسیدن به روستا باید خودروی خود را پارک کنید و با پای پیاده، عازم مسیری مالرو شوید. باید مسیر را در پشت روستا ادامه دهید و در جهت رودخانه‌ای که از ارتفاعات روستا سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه خروشان ماربر ملحق می‌شود، پیش بروید. بعد از نیم‌ساعت کوه‌پیمایی سبک به آبشار آب ملخ خواهید رسید.

درباره آبشار آب ملخ

نمای بالایی آبشار آب ملخ
semirom.org

آبشار آب ملخ یا آبشار تخت سلیمان، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در طبیعتی بی‌نظیر جای گرفته است. این آبشار که در امتداد رودخانه خروشان ماربر قرار دارد، از کوه‌های دنا سرچشمه می‌گیرد و نقشی مهم در فرهنگ، باورها و اقتصاد مردم محلی ایفا کرده است. باید خاطرنشان کرد که این آبشار و محیط پیرامون آن، یکی از پرخطرترین مناطق طبیعت‌گردی محسوب می‌شود و حوادث متعددی اعم از سقوط یا غرق شدن بازدیدکنندگان را از سرگذرانده است. با این همه، تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان استان برای ثبت ملی، محافظت و نظارت بر این جاذبه پرطرفدار صورت نگرفته است.

وجه تسمیه آبشار آب ملخ

چشم‌اندازی از آبشار آب ملخ در تابستان
semirom.org

آبشار آب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایران است که با ترکیبات ویژه‌اش، نقش یک سمپاشی طبیعی را برای مزارع و زمین‌های کشاورزی بازی می‌کند و می‌تواند تمام ملخ‌های مهاجم را درجا نابود کند. آب ملخ، نام عجیب خود را مدیون همین خاصیت شگفت‌انگیز است.

بنا بر گفته اهالی قدیمی روستا، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و ملخ‌ها همه یک‌جا هلاک شدند. اتفاقی که هنوز هم از ذهن کشاورزان منطقه پاک نشده است و به همین دلیل، آن‌ها هنوز هم مزارعشان را با آب این چشمه آبیاری می‌کنند. با این همه، نام دیگر این آبشار تخت سلیمان است و مردم منطقه معقدند که در این چشمه قطعه سنگی وجود داشته که تخت‌گاه حضرت سلیمان بوده است؛ اما اجانب آن را دزدیده‌اند.

سال‌ها قبل در جلد چهارم «مرآت البلدان»، صفحه ۲۳۰ درباره این آبشار چنین آمده است:

چشمه‌ای است که به‌زعم بعضی آب آن دافع مضرت ملخ است و از کوه دنا که از مشاهیر جبال و در میان اراضی فارس و عراق واقع است می‌جوشد و آب چشمه روی پل سنگی می‌ریزد و از دو طرف به رودخانه داخل می‌شود. معروف است که چون ملخ به ناحیه‌ای آید شخصی برسر این چشمه آمده ظرفی از آب چشمه به نیت آن ناحیت برمی‌دارد و گوید می‌خواهم سار ملخ خوار به فلان جا آید و شرط است که در هیچ منزلی، ظرف آب آن چشمه را به زمین نگذارد و هر جا که منزل کند ظرف آب را بر سه پایه یا درختی بیاویزد و چون به ناحیه ملخ‌زده وارد شود، آب را بر مزارع و اراضی بپاشد تا به‌زودی مرغ سیاهی به نام سار به عده زیاد در آن محل پدیدار آید و ملخ‌ها را صید کرده بخورد تا تمام شوند؛ ولی این قول معروف دلیل عقلی ندارد. شاه عباس در سنه ۱۰۶۶  هجری قمری، به تماشای چشمه آب ملخ رفت و به قرار معلوم در قزوین هم چشمه آب ملخ وجود دارد.

قسمت‌ های مختلف آبشار آب ملخ

منظره پاییزی آبشار آب ملخ
semirom.org

آبشار آب ملخ از دو بخش تشکیل شده است. اولین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگری که در زیر این سرچشمه قرار گرفته است، طاقدیسی سبز رنگ محسوب می‌شود که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است؛ بخشی که اتفاقا در نگاه اول بیشتر به چشم می‌آید و بدنه اصلی آبشار را تشکیل می‌دهد.

سرچشمه

اگر دوست دارید سرچشمه را ببینید، باید مسیری را که تا رسیدن به آبشار در پیش گرفته بودید، ادامه دهید و بعد از آن، به بالای آبشار بروید و از آن بالا طبیعت را تماشا کنید. اگر سختی راه و گرمای هوا کلافه‌تان کرده بود، می‌توانید روی بخشندگی سرچشمه حساب کنید و از آب گوارا و معدنی آن بنوشید.

نمای هوایی از آبشار آب ملخ
semirom.org

پرتگاه

در پشت آبشار، پرتگاه خطرناک و زیبایی قرار دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل می‌کند. آبشاری که تابه‌حال قربانیان زیادی داشته است و احتمالا بعد از این هم خواهد داشت؛ البته در بالای آبشار و در محل ورود به قسمت پشتی آن، نرده‌های کوچکی تعبیه کرده‌اند.

تخت سلیمان

اگر گذارتان به آب ملخ افتاد، قدمگاه سلیمان را از دست ندهید؛ ساختاری سنگی که در تنگ بسیار گودى قرار گرفته و سال‌ها قبل به‌صورت پلى سنگى و طبیعى ایجاد شده است. برای دیدن تخت سلیمان یا قدمگاه سلیمان، بهتر است از راهنمایی بومیان منطقه سوال کنید. نزدیکی تخت سلیمان به آبشار این فرصت را به شما می‌دهد که در یک نیم روز، از هر دو منطقه دیدن کنید.

تفریحات آبشار آب ملخ

ارتفاعات اطراف آبشار آب ملخ
semirom.org

یکی از جذابیت‌های تفریحی آبشار آب ملخ، پیاده‌روی در مسیرهای دل‌انگیز و سرسبز است. علاوه بر چشم‌انداز فراموش‌نشدنی، انواع صداهای طبیعی، از پرندگان گرفته تا امواج رودخانه، زیبایی تجربه پیاده‌روی را دوچندان می‌کند. اگر اهل عکاسی باشید، موقعیت‌های خوبی برای شما در این بازدید وجود خواهد داشت. البته دقت داشته باشید که هنگام عکاسی مسائل ایمنی را رعایت کنید و به حقوق طبیعت احترام بگذارید.

ماهیگیری از دیگر تفریحات در آبشار آب ملخ است. بنابراین اگر قصد صید ماهی دارید، وسایل ماهیگیری را فراموش نکنید. کوهنوردی در ارتفاعات اطراف هم می‌تواند برای بسیاری مهیج باشد.

بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ

صخره‌های خزه‌پوش آبشار آب ملخ
semirom.org

بهترین زمان برای بازدید از آبشار آب ملخ بهار و تابستان است. روزهایی که گرمای هوا برای ساکنان استان کویری اصفهان وضعیت کلافه‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد، سفر به این آبشار برنامه خوبی برای لذت بردن از خنکای نسیمی است که از آبشار بر می‌خیزد.

نکات بازدید از آبشار آب ملخ

  • برای بازدید از آبشار آب ملخ می‌توانید خودروی خود را در روستا پارک کنید.
  • مسیر پیاده‌روی به‌سمت آبشار آب ملخ، یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود؛ اما کمی ناهموار و طولانی است و برای کودکان، سالمندان و افراد کم‌توان مناسب نخواهد بود.
  • برای دسترسی به آبشار آب ملخ می‌توان از قاطرهای اجاره‌ای استفاده کرد.
  • برای بازدید از پرتگاه آبشار آب ملخ نیاز به تجهیزات مناسب مانند کفش، لباس، طناب و سایر وسایل طبیعت‌گردی خواهید بود.
  • بازدید از آبشار آب ملخ در هنگام بارندگی توصیه نمی‌شود.
  • محیط پیرامون آبشار آب ملخ دارای خطرات زیادی است و احتمال سقوط، گیر افتادن در باتلاق و غرق شدن نیز وجود دارد.
  • اطراف آبشار آب ملخ هیچ‌گونه امکانات رفاهی و فروشگاهی وجود ندارد.
  • آنتن‌دهی تلفن همراه در محدوده آبشار آب ملخ چندان مناسب نیست.
  • هنگام بازدید از روستای آب ملخ، به فرهنگ بومی منطقه احترام بگذارید و از محصولات آن خرید کنید.
  • بازدید از آبشار آب ملخ رایگان است.
  • semirom.org

مقالات مرتبط

آبشار سمیرم

(آبشار سمیرم) آبشار سمیرم: یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در زاگرس قرار دارد. این آبشار از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان به…

روستای گردشگری خفر سمیرم

(روستای گردشگری خفر) روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل موقعیت…

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *