‘كمه’ شهر باستاني در شهرستان سميرم

عکس کمه

كمه نام سكونتگاهي كهن در دامنه زاگرس مركزي است كه يك دهه از شهر شدن آن مي گذرد.

این شهر تاریخی، به وسعت ورود آریایی ها به سرزمین پارس رادارد، امروز بعنوان مركز بخش پادنا از توابع شهرستان سمیرم كمتر معرفی و شناخته شده است.

انتخاب مسیر برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا و كوهستانی از دو محور ممكن است. مسیر اول از جاده معروف ‘بی بی سیدان’ و روستای ‘تنگ خشك’ كه معمولا برای كسانی كه از جاده یاسوج و روستاهای بخش پادنای سفلی سمیرم می آیند و مسیر دوم از شهر سمیرم به سوی شهر حنا در فاصله ۳۰ كیلومتری جنوب شرق و سپس عبور از تقاطع جاده روستاهای خفر و خینه و عربشاه به سوی مخالف این روستاها و رسیدن به شهر كمه و روستای دیده جان در ۶۳ كیلومتری سمیرم می باشد.

به گفته اهالی بومی منطقه سابقه تاریخی روستای دیده جان از كمه هم بیشتر است زیرا عموم ساكنان روستای دیده جان و خان زاده ها بعد از تشكیل خانواده و زندگی به سكونتگاهی كه امروز كمه نامیده می شود نقل مكان كرده اند.

یك استاد دانشگاه و جامعه شناس درباره سابقه سكونت در دامنه دنا و منطقه پادنای سمیرم معقد است: مردم این مناطق از نژادهای اصیل آریایی هستند.
هنوز هم با وجود توسعه شهر نشینی و جامعه مدرن بسیاری از افراد و خانواده ها اصالت بومی و نژادی خود را حفظ كرده اند.

شهر كمه
semirom.org
وجود تپه های تاریخی وزیری و شاهی، طاقچه بت، كوه كلنجه، امامزاده بی بی گل خاتون (س) و چشمه بابا زرنگ بخشی از جلوه های تاریخ و طبیعت این شهر است.

اماکنی مثل: سالن ورزشی ولایت-پایگاه امداد جاده ای-بخشداری پادنا وسطی-مرکز خدمات کشاورزی-شهرداری–حسینیه شهدا-مسجد طالقانی،مسجد حضرت ابالفضل و مسجد امام حسن(ع)-پاسگاه انتظامی-اداره منابع طبیعی-اداره گاز-اداره آب و فاضلاب رادارا است.

علاوه بر باغداری ،کاشت غلات ،دیم کاری نیز در سطح منطقه به طور وسیع معمول می باشد.
شهر كمه از توابع شهرستان سمیرم با افزون بر دوهزار و ۸۰۰ نفر جمعیت شهری و حدود ۱۰هزار جمعیت روستایی و عشایر بخش پادنا در ۲۲۰ كیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

semirom.org

لطفا در ایتا هم ما را دنبال کنید:ایتا شهرستان سمیرم

مقالات مرتبط

روستای گردشگری خفر سمیرم

 روستای گردشگری خفر  روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل…

پاسخ