شهرحنا(سمیرم)

عکس شهرحنا

شهرحنا(سمیرم)

https://semirom.org/wp-content/uploads/2024/04/حنا3.jpg
semirom.org

حناشهری در بخش مرکزی سمیرم در طول ۱۵۰ درجه و ۲۸ کیلومتری شهرستان سمیرم و ارتفاع ۲۲۹۰ متری از سطح دریا منطقه ای سرد و خشک کوهستانی در کنار رودخانه بزرگ حنا که در دره شمالی کوه حنا واقع شده است و سد خاکی حنا در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی سمیرم بر روی رودخانه حنا احداث شده است که ارتفاع دیواره آن از پی ۳۵ متر و گنجایش مخزن آن ۵۰ میلین متر مکعب است که در آبادانی این شهر نوپا تأثیر به سزایی دارد.

راه‌های دسترسی به این بخش، از طریق شهر سمیرم و آباده می‌باشد.

نامگذاری:به نظر بزرگان به واسطه کاشت گیاه حنا و آثار باقیمانده از سنگهای حنا سابی این منطقه به حنا معروف شده است .امابرخی معتقدهستند،حنا بدون تشدید نون نوعی گیاه رنگی است که برای خضاب بکار میرود.در فارسی و عربی استعمال دارد و مراکز کشت آن در نواحی کرمان است نه در سمیرم . بنابراین این ناحیه هیچ ارتباطی با حنا و کشت آن ندارد هنا یک لغت فارسی با شکوه و دلاویز است  یعنی جایگاه آب.

حنا شهری است بزرگ وآباد،در شرق سمیرم واقع گردیده به اسفرجان و هونجان بسیار نزدیک است مرکزی برای داد و ستد ایل قشقائی می باشد.

در نزدیکی دریاچه و سد حنا در شرق سمیرم قلعه سنگی معروف به “قلعه مختار” یا “دژ بهمن” از آثار دوره ساسانیان وجود دارد که در آن یک آتشدان متعلق به این دوران به دست آمده است.

https://semirom.org/wp-content/uploads/2024/04/حنا.png
semirom.org

هسته اولیه حنا در نقطه ای به نام سهران (صحران) بوده (سحران به معنای جایی است که خاک سرخ دارد) به دلیل حمله وغارت تخریب شده و محل قبلی حدود ۵ کیلومتری محل کنونی بوده است که طبق سنگ نوشته های خوانده شده از قبرستانهای آنجا مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش می باشد. آنجا بعلت هجوم اشرار و نا امنی به دامن کوه و در محل فعلی کوچ می کنند و برای حفاظت بیشتر اقدام به ساختن قلعه می کنند و در آن زندگی می کنند که آثار دو قلعه بزرگ از آن زمان در شهر مشاهده می شود. مردم حنا بعد از حمله اشرار به مکان های مختلف مانند کهگلویه و بویر احمد و مرودشت در استان فارس ساکن شده اند که آن گروه که در مرودشت ساکن شده اند به عنوان استواری ها (حنایی ها) مرودشت شهرت یافته اند. و عده ای دیگر از آنها از سهران به منطقه فعلی حنا در دامنه کوه قلطکی ساکن شده اند و شاید علت سکونت آنها در این منطقه موقعیت سوق الجیشی و عبور رودخانه از وسط این آبادی بوده که اقدام به ساختن قلعه های این محل شده که اولین قلعه به قلعه بالا شهرت یافت.

شهر حنا در طول جغرافیای ۵۱ درجه و ۳۴ دقیقه و ۲۷ ثانیه و عرض ۲۱ درجه ۱۱ دقیقه قرار دارد.

در شهر حنا امامزاده بی بی ناز بانو زیارتگاه اهل دل است. بی بی نازبانو دختر امام موسی بن جعفر می باشد شجره نامه ای موجوداست که در قسمت بقاع متبرکه عین مطلب ارائه گردیده و همچنین آثار کهن و محل دیدنی و تفریحی این شهر قدیمی قلعه تکی ، قلعه نو و قلعه گنده از آثار کهن و محل دیدنی و تفریحی این شهر قدم گاهی در گاوتپه و سواحل زیبای سد حنا می باشد.

شغل مردم حدود ۵۰ درصد کشاورز و دام پرور و حدود ۲۰ درصد صنعت و ساختمان و بقیه شغل خدماتی دارند. صنایع دستی شهر حنا بیشتر قالی بافی می باشد که حدود ۲۰۰ دستگاه قالی در شهر فعال است و میزان تولید حدود ۱۴۰۰ متر مربع در سال می باشد.

semirom.org

لطفا در ایتا هم ما را دنبال کنید:ایتا شهرستان سمیرم

مقالات مرتبط

پاسخ