سکونت‌گاه هفت هزار ساله تپه گل افشان سمیرم

عکس سکونت‌گاه هفت هزار ساله تپه گل افشان سمیرم

گل افشان روستایی در ۳۳ کیلومتری جنوب شرق سمیرم و ۸۰کیلومتری شمال آباده استان فارس واقع شده است.نام تپه گل افشان برگرفته از روستای کنار محوطه است.این تپه با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح آبهای آزاد قرار گرفته و متشکل از یک پشته خاکی با ارتفاع ۳ متر از سطح دشت است.

کاوش‌های انجام شده بیانگر این است که اولین بار در دوره پیش از تاریخ و در حدود ۷هزار سال قبل ساکنانی در این مکان مستقر و این تپه را سکونت گاه خود قرار داد اند.این نقطه به قلعه سنگی(دژ بهمن) در مسیر شهرستان آباده استان فارس نزدیک است. قدمت تپه سکونت گاهی گل افشان از دژ بهمن که محل دیده‌بانی در مسیر رفت‌ و آمد کاروان‌های بخش مرکزی در ایران باستان بوده و طبق مطالعات ۳ تا ۴ هزار سال قدمت تاریخی دارد بالاتر است.

بقایا و آثاری همراه با آتش دان ها، خاکستر و اجاق هایی کشف شده که به احتمال زیاد سبک زندگی آن قوم را به شکل فصلی و کوچ رو نشان می دهد.کشف ابزارهای سنگی و لوازم شمارشی نشانگر کارهای کشاورزی و دامپروری در منطقه است و همچنین آثاری از سنگ و نشان های قبرستان نیز بدست آمده است.

در یافته‌های باستان شناسی قطعات سفال و ابزار های سنگی و اشیاء شمارشی همچنین چینه‌ها و اتاق‌های شکل گرفته با خشت و چینه و تعدادی سنگ کشف شده است.

مقالات مرتبط

پاسخ