روستای قنات(سمیرم)

عکس روستای قنات

 روستای قنات(سمیرم)

https://semirom.org/wp-content/uploads/2024/04/قنات.jpg
semirom.org

یکی از روستا های بخش پادنا وسطی در جنوب شهر سمیرم قرار دارد.

برای رسیدن به این روستا از جاده سمیرم – پادنا به سمت کُمه حرکت کرده و بعد از حدود۷۰ کیلومتر رانندگی به دو راهی کمه-بیده برخورد  و وارد راه سمت چپ شده و پس از نزدیک به ۱۰ کیلومتر رانندگی در این جاده و به دو راهی روستای قنات می رسید.

نام روستای قنات بر گرفته از قنات قدیمی و باستانی بالا دست سمت شرق روستاست که آب کشاورزی و باغهای سیب درختی، و آب شرب روستا را تأمین می کرد.درسال ۲۰۰۰میلادی این قنات تقریبا ده تا پانزده اینچ خروجی آب داشت که در سال های بعد و تغییرات اقلیمی مقدار آب در نوسان بود تا اینکه در خشکسالی های اخیراین قنات پرآب نیز خشکید و اکنون بی آب است ،اهالی روستا از رودخانه ماربر با خط لوله حدوداً ۱۷ کیلومتری و چند پمپ و ژنراتور قوی آب کشاورزی باغها را پمپاژ می کنند و آب شرب هم از چاه عمیق دامنه قله کلنجه توسط دولت تامین می شود با لوله کشی درمنازل استفاده می شود.

مردمان این روستا اکثریت از ترک زبان ایل بزرگ قشقایی و طایفه قراچه، تیره رکه، فامیل میرزائی، هستند. قنات از جمله روستا های پیشرو در همه زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نسبت به سایر روستا های منطقه میباشد، خشکسالی و بیکاری، عمده دلیل مهاجرت جوانان روستا به مرکز استان و سایر شهرها است.

عکس روستای قنات
semirom.org

شغل اکثریت مردم روستاکشاورزی، دامداری است.

روستای قنات دارای یک مدرسه ابتدایی می باشد که تعداد ۷۰ دانش آموز آموزش در آن آموزش داده می شوند دانش آموزان مقاطع بالاتر برای ادامه تحصیل مجبور به حضور در مدارس شهر سمیرم وکمه می باشند.

جمعیت روستای قنات ۶۰۰ نفر(۱۱۰خانوار) ‌است که در فصل های مختلف سال این آمار متفاوت است.شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است که متاسفانه با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر بسیاری از مردم این روستا با مشکلات فراوانی روبرو شده اند.این روستا از امکانات رفاهی مانند برق،آب،گاز،تلفن بیسیم،تلفن همراه برخوردار بوده و آنتن دهی خطوط همراه اول در این روستا به خوبی انجام می گیرد ولی متاسانه دیگر اپراتور ها هنوز سرویس دهی مناسبی دراین منطقه ندارند.

روستای قنات در هشت سال دفاع مقدس ۳ شهید با نام های شهید نصرت الله میرزایی،شهید آیت الله اسعدی و شهید بهمن فرهمند تقدیم انقلاب کرده است که این سه شهید بزرگوار در گلزار شهدای روستای قنات و کیفته به خاک سپرده شده اند.

 

مقالات مرتبط

روستای گردشگری خفر سمیرم

 روستای گردشگری خفر  روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل…

پاسخ