قله حوض دال مزکری سمیرم

عکس قله حوض دال مزکری سمیرم

قله حوض دال مزکری سمیرم

semirom.org

رشته‌کوه دنا با گستردگی جنوب‌شرقی-شمال‌غربی در حدفاصل استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و شهرستان سمیرم اصفهان واقع شده است. طول این رشته‌‌کوه حدود ۵۰ کیلومتر و مشتمل بر ۴۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر است. این قله‌ها در بخش جنوب‌شرقی آن و مشرف بر شهر یاسوج هستند که با قله پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال‌غربی آن به قله کل‌شور می‌رسد. از مشهورترین قله‌های رشته کوه دنا می‌توان حوض‌ دال، قاش‌مستان (بیژن۳) و بیژن‌های ۱ و ۲ و همینطور قله مورگل اشاره کرد.
حوض دال دقیقا کجاست؟
حوض‌ دال تقریبا وسط خط الراس دنا قرار گرفته است. این قله از طرف شمال‌غرب (در راستای کشیدگی اصلی رشته دنا)، به قزل قله، بیژن۳ (قاش مستان) و مورگل و از جانب جنوب‌شرق، به قله سیچانی، برد آتش و گردنه بیژن متصل است. مسیر رایج صعود، جبهه‌ جنوبی آن است. قله حوض‌ دال با ارتفاع ۴۳۵۰ متر، یکی از در دسترس‌ترین قله‌های رشته‌کوه دنا است که زیبایی‌های طبیعی دلنشینی را در خود جای داده است. از جمله این زیبایی‌ها می‌توان به چشمه‌های عدیدی که از آب شدن برف‌ها در این کوه بوجود آمده‌اند، نام برد.

ویژگی‌های خاص حوض دال
در جناح شمالی این قله برفچال‌های کوچکی وجود دارد که به‌دلیل هوازدگی ستون‌های یخی کوچک بسیار زیبا و یک غار موسوم به غار یخ دارد. دیگر ویژگی‌ منحصربه‌فرد آن زمانی است اگر زمان صاف بودن هوا به قله برسید؛ چندین قله معروف اطراف را هم می‌توانید مشاهده کنید.
اما دلیل این نام‌گذاری چیست؟
دال، نام پرنده‌ بومی ایران و از خانواده کرکسیان محسوب می‌شود که یکی از زیستگاه‌های آن کوه‌های دنااست. کمی پایین‌تر از قله، منطقه‌ای وسیع و حوض‌مانند وجود دارد که می‌گویند.

آبشارها و چشمه های مسیر:
چشمه پونه
چشمه پونه در فاصله ۵۰ متری پناهگاه بتنی و بالای دره بزکش قرار دارد. این چشمه در همه ایام سال آب شیرین و قابل شرب دارد. آب چشمه، از آب شدن یخچال‌های حوض‌ دال تامین می‌شود و بسیار خنک و گوارا است. در سال‌های اخیر خروجی چشمه را سیمانی و مرتب کرده‌اند. همچنین آب لوله‌کشی شده که کوهنوردان بتوانند به راحتی ظروف آب خود را پر کنند.

جان پناه ها و محل های تامین آب:
این قله با دو جان‌پناه، یکی فلزی و دیگری بتنی (دوطبقه) مجهزترین قله دنا به شمار می‌آید. پناهگاه‌های حوض دال معروف به جان‌پناه چشمه پونه هستند و در ارتفاع ۳۷۶۰ متری قرار دارند. امکاناتشان برق و آب لوله‌کشی قابل‌شرب است.
پوشش گیاهی منطقه:
بلوط، ارزن، بادام وحشی، گلابی وحشی، بید و پوشش علفی و بوته‌یی شامل گون، علف پشمکی، جو وحشی، پیاز کوهی و ریحان کوهی.
پوشش جانوری منطقه:
خرس‌های قهوه أی بزرگ ، کبک دری ، عقاب ، کرکس ، هما ، پلنگ ، گرگ ، گربه وحشی به ویژه گونه سیاه گوش ، سمور ، راسو ، سنجاب ایرانی ، شاهین ، بحری ، کبک ، ، سنگ چشم ، کمرکوهی ، چکاوک ( انواع کیسه دهان ) ، بز و پازن از گونه‌های مختلف جانوران دنا هستند. کل ، قوچ و میش

semirom.org

مقالات مرتبط

آبشار سمیرم

(آبشار سمیرم) آبشار سمیرم: یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در زاگرس قرار دارد. این آبشار از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان به…

روستای گردشگری خفر سمیرم

(روستای گردشگری خفر) روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل موقعیت…

پاسخ