گیاهان دارویی در طبیعت سمیرم

عکس گیاهان دارویی

گیاهان دارویی در طبیعت سمیرم

۷۰ نوع گیاه دارویی در طبیعت شهرستان سمیرم استان اصفهان شناسایی شده است که این گیاهان با خواص مختلف دارویی در طب سنتی استفاده می‌شوند.

ˈزرین گیاهˈ، ˈکرفسˈ، ˈآنغوزهˈ، ˈلیزکˈ، ˈریواسˈ، ˈبیلهرˈ، ˈترهˈ، ˈموسیرˈو ˈجاشیرˈ ، ˈ چوئهˈ ، ˈ بومادرانˈ و ˈگنبوˈ برخی از گیاهان خوراکی و دارویی در این منطقه و دامنه های دناهستند.

 

semirom.org

اﻣﺮوزه ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ ﺑﻪ­ﻃﻮر وﺳﻴﻌﻲ ﺑﺮای درﻣﺎن بیماری‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺑﻬﺒﻮد ﺳﻼﻣﺖ ﺑﺸﺮ مورداستفاده ﻗﺮار می‌گیرند. فرم رویشی و شکل زیستی گیاهان ارتباط واضحی با عوامل محیطی و انسانی خاص برقرار می­کنند. خانواده­های Apiaceae با ۱۲ گونه، Lamiaceae با ۱۰ گونه و Asteraceae با ۷ گونه گیاهی بیشترین سهم را در ترکیب گونه­ های دارویی منطقه سمیرم به خود اختصاص داده اند. بیشترین موارد مصرف سنتی گیاهان دارویی مراتع سمیرم به درمان بیماری‌های دستگاه گوارشی اختصاص یافته. ازنظر شکل زیستی، همی­کریپتوفیت­ها با دارا بودن تعداد ۲۴ گونه (۳۹ درصد) فراوان‌ترین شکل زیستی و عناصر منطقه ایران با اختصاص ۱۹ گونه از گونه‌های موجود درصدی معادل ۳۸ درصد به خود اختصاص داده­اند.

https://semirom.org/wp-content/uploads/2024/04/کت.jpg
semirom.org

سمیرم مرکزرشدکتیرااست.

شهرستان سمیرم رتبه چهارم درکشت گیاهان دارویی رادارد.آویشن و چای کوهی دو نمونه از این گیاهان دارویی است که در ارتفاعات و صخره‌ها و سطوح شیب دار شهرستان می‌روید.
این دو گیاه دارویی در طبیعت سمیرم به روش بوته چندین ساله رویش می‌کنند و به صورت سنتی برداشت و بعد از خشک کردن به صورت دمنوش استفاده می‌شوند.فصل رویش این گیاهان در بهار و زمان برداشت آن‌ها خرداد است.این گیاه علاوه بر این خواص برای عفونت دهان، دستگاه تنفسی، گوارش مفید و آرام بخش و برای تسکین و التیام درد مفید است.
پونه کوهی که چای چوپان یا گیاه پشمینه نیز نامیده می‌شود یکی دیگر از گیاهان دارویی خاص این منطقه است که در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۳۳۰۰ متر از سطح دریا می‌روید و برای تقویت حافظه مفید است و موجب کاهش فشار خون می‌شود.

semirom.org

 

semirom.org

مقالات مرتبط

پاسخ