( آبشار تنگ دناسا سمیرم)

عکس( آبشار تنگ دناسا سمیرم)

( آبشار تنگ دناسا سمیرم)

اصفهان- روستای نمونه گردشگری ‘خفر ‘سمیرم،مكانی زیبا با چشم اندازی رو به قله های پرشكوه و با عظمت دنا و در قلب رشته كوه عظیم و سرافراز زاگرس قرار گرفته است.

این روستا،بعنوان یكی از آثار ملی، طبیعی و كم نظیر ایران زمین محسوب می شود و چشمه سارها و آبشار طبیعی آن به سبب واقع شدن در محدوده’ پروژه ملی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مركزی’ از سوی سازمان یونسكو و gef مدیریت می شود و جزو مناطق نمونه گردشگری است.

این منطقه در این روزها با چشمه سارانی به زلالی قلب مردمانش همراه با عشایری غیور ،بهاری دلنشین و خوش آب و هوا را تداعی می كند.

این روستا یكی از روستاهای جنوبی شهرستان سمیرم در فاصله ۸۰ كیلومتر از مركز شهرستان سمیرم و در غرب دهستان پادنای بزرگ است كه در دامنه ی شمالی ارتفاعات قله دنا واقع شده است.

روستای خفر در دامنه كوه دنا و بر روی زمین های پر شیب ساخته شده و آب حاصل از برف به صورت رودخانه ای پرآب كه از سرچشمه های رودخانه ی ‘ماربر’ است، از میان روستا می گذرد و طراوت و زیبایی چشم انداز بهار و تابستان را تقدیم مسافران و گردشگران می كند.

به دلیل واقع شدن این روستا در دامنه ی طبیعت زیبای رشته كوه دنا و آب و هوای كوهستانی منطقه، انواع گونه های گیاهی و جانوری در آن دیده می شود.

وجود ۱۴ قله ی بالای چهار هزار متر همچنین انواع یخچال های طبیعی، آبشارهای متعدد و رودخانه های جاری شده از یخچال ها، چشم اندازهایی زیبا در این محل ایجاد كرده است.

پیشینه تاریخ این روستا به دوران ساسانیان (۹۷۰ سال قبل ) باز می گردد و چند روایت برای نام گذاری این روستا بیان شده است.

برخی دلیل نامگذاری روستا را موقعیت توپوگرافی آن می دانند، به طوری كه نام اولیه ی این روستا ‘خور’ به معنای جای گود بوده و این نام به ‘خفر’ تبدیل شده و در روایتی دیگر كلمه ی خفر را برگرفته از خور یا غور می داند.

semirom.org

غور یا غوری، نام قبیله یا مردمان اولیه ای بوده كه در این محل سكونت داشته اند.

برخی نیز این لغت را برگرفته از گور یا گبر می دانند كه معرف آیینی مربوط به پیش از دین اسلام دراین منطقه است.

مردم این روستا در فصل های بهار و تابستان به زنبورداری و باغداری می پردازند.

باغ های سیب دراین روستا از جاذبه های منطقه محسوب می شود و محصولات محلی و صنایع دستی نیز جذابیت های خاص خود را دارند.

موسیقی محلی خفر ،عشایری است و در مراسم عروسی و جشن ها به كار می آید كه دلیل این امر وجود عشایر در مناطق مجاور روستاست.

لباس محلی زنان این منطقه رنگارنگ و زیبا و شامل، كلاه، روسری، پیراهن و دامن (قر) است و مردان نیز مانند زنان لباس محلی خاص خود شامل كلاه و شلوار مخصوص دارند.

امروزه دیگر پوشیدن لباس محلی در بین افراد روستا رایج نیست و لباس محلی فقط در مراسم خاص استفاده می شود و جای خود را به لباس های معمولی داده است.

خفر با توجه به موقعیت مكانی خود در كوهپایه ی قلل دنا، مكانی جذاب برای تیم های كوهنوردی و بومگردی است.

از مكان های دیدنی منطقه می توان به آبشار خفر، تنگه ی دنا آسا، غاریخی، غار كیخسرو، چشمه امامزاده سید محمد و رودخانه های پر آب كه از دو طرف روستا عبور می كند و به رودخانه ی ماربر می ریزند، اشاره كرد.

همچنین در روستای خفر آرامگاه دو امامزاده به نام های آستان مقدس سید محمد(ع) و سید احمد(ع) وجود دارد كه زیارتگاه طوایف ترك و لر منطقه و مردم شهرهای نزدیك است.

برای سفر به خفر در فصل زمستان، باید حتما از وضعیت آب و هوا مطلع بود زیرا در صورت بارش برف، امكان بسته شدن راه وجود دارد.

در مسیر رسیدن به روستا در محل سد حنا، وجود پرندگان آبزی كه در قسمت یخ نزده ی دریاچه زمستان گذرانی می كنند، از جاذبه های مسیر است.

شرایط روستا در فصل گرم و سرد كاملا متفاوت است و در برنامه ریزی سفر باید به این موضوع توجه كرد.

منظره ی زمستانی روستا نیز بسیار زیبا و دیدنی است، كوچه های روستا و حیاط خانه ها پوشیده از برف می شود و در برخی ایام ارتفاع برف جمع شده در كوچه ها به چند متر می رسد.

این روستا فاقد مهمانسرا برای اقامت بازدیدكنندگان و گردشگران است و مسافران می توانند از منازل محلی روستاییان برای اقامت خود استفاده كنند.

لطفا در ایتا هم ما را دنبال کنید:

ایتا شهرستان سمیرم

semirom.org

مقالات مرتبط

روستای گردشگری خفر سمیرم

 روستای گردشگری خفر  روستای گردشگری خفراز روستاهای ییلاقی در جنوبی‌ترین بخش‌ استان اصفهان و شهرستان سمیرم محسوب می‌شود که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه‌های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. خفر به‌دلیل…

پاسخ