فرش دستبافت سمیرم

فرش دستبافت سمیرم

فرش دستبافت سمیرم

semirom.org

تاریخچه فرش دستباف

بشر از ابتدای پیدایش خود به دنبال کشف و ساختار ملزوماتی بود که او را ایمن نگه دارد. یکی از نیازهای او محافظت در برابر سرما و گرمای زمینی بود که بر روی آن می نشست یا می خوابید. استفاده از پشم، مو و پوست حیوانات اولین یافته بشر برای این منظور است.

کم کم بشر آموخت که با فشردن الیاف پشم و موی حیوانات، می تواند نخ های ضخیمی تولید کند که با گره زدن آنها به یکدیگر، یک زیر انداز متفاوت تولید کند که او را از سختی سنگ و گرما وسرمای خاک زمین حفظ نماید. با تکمیل و پیشرفت آموزه های ابتدایی، ریسندگی و بافندگی، شکل جدیدتری به خود گرفت. در نتیجه بشر روش های نوینی را برای ادغام کردن نخ های تار و پود و بافت فرش آموخت. اولین فرش های دستباف شبیه به گلیم بود. اما رفته رفته فرش دستباف اصالتی جداگانه پیدا کرد.

تاریخه فرش دستبافت
semirom.org

فرش‌ دستبافت عصاره هنر ایرانیان است که در هر خطه و دیار ایران بافته و عرضه می‌شود. در شهر سمیرم نیز این هنر اصیل از دیرباز رایج بوده و با تاروپود مردمان این شهر تنیده شده است. فرش‌ها و قالی‌های سمیرم یکی از معروفترین و ارزشمندترین صنایع‌دستی این شهر به شمار می‌روند و معمولا در بافت آن‌ها از طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود.

لطفا در ایتا هم ما را دنبال کنید:ایتا شهرستان سمیرم

semirom.org

 

مقالات مرتبط

پاسخ