رودخانه ماربر سمیرم

عکس(رودخانه ماربرسمیرم)

رودخانه ماربر سمیرم

رودخانه خروشان ماربر از بزرگترین رودخانه‌هاي جنوب شهرستان سمیرم در استان اصفهان است كه از ارتفاعات منطقه پادنای شهرستان سمیرم منشا مي‌گيرد. ارتفاعات پادنای در كوه پاي كوه دنا واقع شده است. اين رودخانه به همراه دو رودخانه‌ ديگر يعني حنا و سمیرم در نزدیکی روستای رودآباد به هم وصل مي‌شود. اين رودخانه از محدودي شمال‌ غربی شهرستان سمیرم در روستای آب ‌ملخ خارج مي‌شود. پس از اين منطقه نام رودخانه از ماربر به رودخانه خرسان تغییر نام مي‌دهد. اين رود پس از عبور از تنگ خرسان به رودخانه بشار استان کهگیلویه و بویر احمد وصل مي‌شود و یکی از سرشاخه‌های اصلي رود کارون را تشکیل می‌دهد. در واقع انتهاي مقصد اين رودخانه كارون است.

موقعيت جغرافيايي و مشخصات رودخانه ماربر

طول رود ماربر حدود چهل و هشت کیلومتر است. ارتفاع سرچشمه آن ۱۰۸۸ متر از سطح دريا واقع شده است. اين رودخانه داراي موقعيت جغرافيايي طول شرقی ۵۱ دقيقه و ۵۵ درجه تا ۵۱ دقيقه و ۳۰ درجه و عرض شمالی آن ۳۰ دقيقه و ۴۱ درجه تا ۲۸ دقيقه ۳۱ درجه است. در برخي از مناطق ارتفاع ريزش‌گاه اين رود ۳۰۰۸ متر است. شیب متوسط اين رودخانه در حدود سه درصد است.

جهت مسیر پیمایش رودخانه ماربر

جهت مسیر پیمایش رود ماربر به طور کلی شمال‌ غربی است. اين مسير از کوه‌هاي تاسک، هشتار و چال کلاغ در هشت کیلومتری جنوب‌ شرقی شهرستان سمیرم منشا می‌گیرد. اين رود، پس از مخلوط شدن با رود کال حسن آباد و رود تنگ‌ ريگان، از دره‌هاي عمیق و پر پیچ و ختم دامنه شمالی کوهستان دنا می‌گذرد. و در روستاي رود آباد در يازده كيلومتري جنوب‌ غربی سمیرم، رودخانه سمیرم به آن اضافه مي‌شود. بعد از اين منطقه با نام رود خرسان به استان کهگیلویه و بویر احمد مي‌رسد.

رودخانه ماربر
semirom.org
رود ماربر

اهميت رودخانه ماربر بري شهرستان سميرم

رودخانه‌ها نقش مهمي در صنعت کشاورزی شهرستان سمیرم در استان اصفهان ايفا مي‌كنند. اراضی شهرستان سمیرم يعني در حدود چهل هزار هکتار از اين اراضي، آب مورد نیاز خود را براي بخش‌هاي كشاورزي از رودخانه ماربر تامین مي‌ كند. از اين رودخانه، سالانه بیش از یک میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.

در حقيقت دو حوضه آبریز رودخانه خرسان در مرکز و نیمه جنوبی و حوضه آبریز رودخانه ونک سولکان در نیمه شمالی منابع آب‌های سطحی شهرستان سمیرم را تشکیل داده‌ا‌‌ند. این دو حوزه از سرشاخه‌های رودخانه کارون در شرق سلسله جبال زاگرس تشکیل شده است. حوضه آبریز رودخانه خرسان توسط ارتفاعات واقع در منطقه به چندین زیر حوضه تقسیم می‌شود. که حوضه رودخانه دائمي ماربر بزرگترین آن است. طول مسير عبور جريان اين رودخانه حدود هشتاد کیلومتر است.

semirom.org
رودخانه ماربر سمیرم

جاذبه‌های گردشگری حاشیه رود ماربر

طول هشتاد کیلومتر مسير رودخانه دائمي ماربر زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد. جريان اين رودخانه در طول مسير در روستاهاي اين منطقه، جلوه‌ي خاصي را به طبيعت اين مناطق داده است.

در مسیر جريان رود ماربر و آبشار آب ملخ، پلی طبیعی با پوشش گياهان از ریشه، شاخه‌های درختان و تخته سنگ‌ بزرگ بوجود آمده است كه مناظر رویایی را به مسير اين رودخانه داده است. آب رودخانه از روی این پل طبيعي و تخته سنگ‌ها به صورت طاق به پایین رودخانه سرازير مي‌شود و منظره‌ی خيال‌ انگيزي را خلق مي‌كند. به این تخته سنگ بزرگ، تخت سلیمان گفته مي‌شود.

آبشار سمیرم از جاذبه‌های گردشگری ديگر در حاشیه رودخانه ماربر است. آبشار سمیرم از بین شکافی با ارتفاع شصت و پنج به پايين سرازير مي‌شود. از آبشارهاي ديگر مي‌توان آبشار خفر و بی بی سیدان در اين منطقه اشاره كرد. آبشار خفر داراي ارتفاع سي متر است. اين آبشار در روستاي خفر واقع شده است كه از روستاهاي زيباي ايران است. اين روستا داراي آب وهواي معتدل است و باغ‌های سیب زيبايي خاصي را به اين روستا داده است.

نمای ابشار سمیرم
آبشار سمیرم
semirom.org

ريشه‌ يابي نام رودخانه ماربر

برخي بر اين عقيده‌اند نام اين رودخانه از شيب تند در مسير آبشار آب ملخ گرفته شده است. اين رودخانه در مسير آبشار تخت سليمان با پیچشی تند و خطرناك در دره تنگ کوه جريان دارد. نام ماربر به خاطر اين پیچ تند به آن اطلاق شده است. به اين معنا كه اگر حتي ماری به داخل پیچ تند اين رود بیفتد، بر اثر برخورد سهمگین آن با تخته‌هاي دره، کمر مار هم مي‌شكند. اين بخش عبوري اين رودخانه، خطرناك‌ترين مسیر آن است، تا امروزه اين بخش رودخانه، جان تعدادي از انسان‌ها را هم گرفته است.

لطفا ما را در ایتا هم دنبال کنید:ایتا شهرستان سمیرم

مقالات مرتبط

پاسخ